Jak je to s vánočními rádci internetových obchodů?

Jak je to s vánočními rádci internetových obchodů?

Každý rok je to stejné. Přijde polovina listopadu a na internetových obchodech se začínají objevovat vánoční rádci, kteří vám „pomohou“ s nákupem ideálního dárku pro vaše blízké. Je to spíše reklama a prosazení některého zboží nebo se nad tím skutečně někdo zamyslel? Přes 5 let jsem pracoval na několika eshopech a tak vám mohu říct, jak takový nákupní rádce vzniká.

Meeting, briefing, brainstorming

Tvorba takového vánočního rádce je záležitostí několika týdnů a chvíli trvá, než se vůbec celá věc vymyslí. Je tedy běžné, že již v polovině října se sejdou pracovníci eshopu, ideálně product manageři a začínají vymýšlet, jak by takový rádce měl vypadat. Vzduchem lítají nápady, ale také kroutění hlavou, že takhle ne. Popíše se několik papírů, kde se každý snaží přednést ostatním svůj nápad a svůj návrh, jak by takový vánočná rádce nákupem zboží měl vypadat. Po hodince, dvou a někdy i delší době hlasitého dohadování se vytvoří kostra toho, co je vlastně cílem projektu. My se vždy snažili vymyslet skutečného rádce, který by za pomocí zodpovězení několika otázek doporučil ideální dárek pro vaše blízké. Jaké klást otázky, abyste podle toho mohli dále filtrovat a proč v dané kategorii doporučit právě toto zboží? Jaké má výhody oproti jinému zboží ze stejné kategorie a proč jej tedy pro danou kategorii prezentujeme? To všechno je otázka dalších debat a dlouhých příprav prodejních textů, které se v rámci takového nákupního rádce provádějí.

Nákupní rádce na internetu a jak vznikáPak, když už je to hotovo, tak se musí ještě vymyslet grafická forma a také technické řešení na kterém rádce poběží. Budou to jen html stránky zobrazované na základě odpovědi uživatelů nebo se zboží vloží do databáze, která bude celá sloužit jako vánoční rádce? Tu na pomoc přispěchá IT oddělení, které navrhne nejlepší řešení. Samozřejmě ani to není bez problémů. Chceme přeci něco jednoduchého, co by se dalo udělat rychle, nezatížilo moc lidí a především stálo minimum peněz. Pak se celá věc nakreslí a předá grafikům s požadavky na vzhled. Když mají IT i grafici hotovo následuje testování a odladění na testovacích serverech. Teprve pak jde rádce do ostrého provozu, kde si jej mohou vyzkoušet první zákazníci. Když jste si dali ale takovou práci s rádcem je třeba jej správně odprezentovat. Takže je dobré zaslat zpravodaj, vložit banner na stránky s odkazem na zpravodaj a umístit jej na stránky tak, aby jej viděli návštěvníci ihned po příchodu na vaši home page, ale nejen tam, protože hodně lidí si vás najde třeba na zboží.cz a tak je třeba umístit rádce i na detail produktu, kam se uživatelů dostanou.

Telefon pro školáka či manželku

A tady se dostáváme k jádru celého problému. Ať už se internetový obchod snaží sebevíc a i za pomocí dobrých otázek skutečně vyfiltruje ideální v našem příkladu mobilní telefon pro školáka nemusí se to uživatelům rádce líbit. I když filtr vybere řekněme 2 telefony jeden plně dotykový s androidem třeba kolem ceny 3 tisíc korun, druhý bude nedotyková Nokia pro nejmenší školáky někdo může nadávat, proč tam není iPhone, vždyť přeci oni svému dítku chtějí koupit iPhone. Jiný člověk může nadávat, že pro manželku obchod doporučí telefon za 5 tisíc korun a klepe si na čelo, že tolik peněz za manželku nedá. Několikrát jsem měl na lince zákazníky, kteří chtějí skutečně dobrý telefon, aby měl vše, ale cena do 3 tisíc korun a musí být dámského designu, mít nejnovější Android, skvělý fotoaparát, rychlý procesor a další věci. Samozřejmě nelze to mít zákazníkům za zlé, v sortimentu se nevyznají a tak prostě chtějí jen to, co je napadne a diví se ceně, přesto mám někdy pocit, že i zadarmo by to pro lidi byla příliš vysoká cena. Pro některé určitě.

Když si prohlídnete některé nákupní rádce, jsou hezky promakané a pokládají několik otázek. Například pro koho zboží bude, jaké by mělo mít zboží vlastnosti, do jaké ceny by mělo být a mnoho dalších parametrů, které vedou k jedinému cíli, tedy i několika cílům – produktům. Někdy jsou však tyto produkty jen „nastrčené“ produkty, které eshopy prostě potřebují prodat nebo na nich mají zrovna dobré marže. Vyplatí se tedy věřit nákupním rádcům? No rozhodně je dobré nechat se jimi inspirovat, ale přemýšlet stále nad tím, zda dané zboží je pro člověka, kterého obmýšlíme obdarovat skutečně to pravé.

A teď už hurá na internetové nákupy, je nejvyšší čas 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *